Hur du skriver en bra specifikation för din nya logotyp
Hur gör man för att skapa en lyckad ny logotype?
Oavsett om du är beställare eller designer är en välskriven specifikation den absolut viktigaste faktorn för att säkerställa att logotypen blir som du tänker dig.
Här följer tips på hur man skriver en designspecifikation som ser till att designern har ett bra underlag att jobba med.
Vad är en designspecifikation?
En designspecifikation är avgörande för alla designprojekt eftersom den förser designern med nödvändig information som ska inspirera och ligga till grund för ett lyckat resultat.
Specifikationen ska primärt fokusera på det färdiga resultatet av designen och företagets målsättning med logotypprojektet. Den ska inte vara inriktad på detaljer och själva estetiken i logotypens design, det är designerns ansvar.
En designspecifikation ger också beställaren möjlighet att fokusera på exakt vad man vill åstadkomma innan själva designprocessen sätter i gång.
En bra specifikation ska säkerställa att beställaren får ett resultat av hög kvalitet.
Hur skriver man då en användbar designspecifikation för en logotyp?
Om du besvarar följande frågor noggrant och detaljerat så är din logotyp till 90 procent klar, resterande 10 procent kommer från designerns följdfrågor när specifikationen är skickad.
Kom ihåg att besvara frågorna så detaljerat som möjligt. Tips: ta aldrig för givet att designern vet något om ditt företag. Var tydlig och kortfattad och undvik fackspråk när du svarar. Bifoga alltid gamla och befintligt loggor och reklammaterial till designern
- Vad gör ditt företag/organisation?
- Hur ser företagets historia ut?
- Vilken är målsättningen, och varför?
- Vad är målsättningen med den nya loggan?
- Vad vill du förmedla och varför?
- Försöker du sälja fler produkter eller öka varumärkeskännedomen?
- Hur skiljer du dig från dina konkurrenter?
- Vill du börja om från början eller helt enkelt uppdatera din nuvarande logga?
Vilken är målgruppen?
Vilken text och bilder behövs behövs till den nya loggan?
Text och bilder är ofta lika viktiga som själva designen och du ska klart och tydligt förmedla vem som kommer att ta fram dessa om det behövs. Du kanske behöver en professionell copywriter och en fotograf. Fråga din designer efter rekommendationer.
Vilket material ska användas i nya logotypen?
Vilken text måste finnas med i logotypen? Vem tar fram den? Vilka bilder, foton, diagram etc. behövs? Vem tar fram dem och hur ser arbetsbeskrivningen ut?
Hur stor ska logotypen vara?
Var ska den skrivas ut eller användas? På nätet, visitkort, brevpapper, på firmabilen?
Har du några bra exempel på loggor som riktmärken för designern?
Vad har du för budget för nya logotypen?
Hur snabbt vill du ha logotypen klar?
Ge designern ett detaljerat schema över projektet och sätt en realistisk deadline för när allt ska vara klart. Tänk på att ta med faktorer som konsultation, konceptutveckling, produktion och leverans i beräkningarna.
Kommentarer (0)