Beställ logotyp - råd 1: den ska vara enkel
En enkel logotypdesign gör att den enkelt känns igen och läggs på minnet. Bra logotyper förmedlar något unikt utan att vara överarbetade.
Enkla logotyper är ofta mycket lätta att komma ihåg och känna igen oavsett om den visas för stressade trafikanter på en reklamtavla vid vägen, syns bland alla andra varor i butikernas hyllor eller visas i en banner på webben.
Ett mycket bra exempel på en framgångsrik och enkel logotyp för världens största skotillverkare är ett grafiskt streck.
Beställ logotyp - råd 2: den ska vara minnesvärd
Minst lika viktigt är att logotypen är lätt att komma ihåg. För att vara effektiv och minnesvärd är det en stor fördel om loggan har en enkel men relevant design.
Kopplingen mellan själva företaget eller organisationen och loggan kan ibland vara mycket svår att förmedla, och därmed ha relativt liten betydelse, även om det ofta är önskvärt att den finns. För att logotypen ska vara minnesvärd är det dock viktigt att den är enkel, tydlig och karakteristisk.
Beställ logotyp - råd 3: den ska vara tidlös
För att vara effektiv ska en logga vara tidlös. Frågan är alltså hur man ser till att en logotyp är effektiv om 5, 10 eller till och med 50 år?
Ett bra exempel på en tidlös logotyp tillhör Coca-Cola. Jämför den med Pepsi-logotypen som genomgått många förändringar sedan starten.
Beställ logotyp - råd 4: den ska vara mångsidig
Är logotypen lika effektiv om den:
Skrivs ut i en färg?
Skrivs ut i frimärksstorlek?
Skrivs ut på en stor reklamtavla?
Skrivs ut tvärtom, alltså t.ex. ljus logga på mörk bakgrund?
För att förenkla skapandet av en mångsidig logotyp kan det vara en bra idé att designa den i svartvitt. Då blir det lättare att fokusera på konceptet och formen snarare än färger och allt vad det innebär. En annan aspekt med färg är att det blir dyrare att skriva ut i längden. Det är en fördel att lära sig skillnaden mellan olika färgskalor (CMYK, Pantone och RGB till exempel) och hur tryck- och utskrivningsprocessen går till.
Beställ logotyp - råd 5: den ska vara anpassad
Logotypens design ska kännas passande och lämplig för företaget eller organisationen den representerar. Därmed inte sagt att loggan måste visa vad ett företag säljer eller erbjuder för produkt eller tjänst. Ett bilfirma måste till exempel inte visa bilar i sin logotyp och så vidare. Det räcker med att logotypen identifierar och kopplas samman med företaget. De flesta logotyper beskriver inte alls vad företaget sysslar med.